شناخت پارچه نمدي و كاربرد آن (بخش اول)

فرش ماشيني ، فرش دستباف ، فرش كاشان

شناخت پارچه نمدي و كاربرد آن (بخش اول)

۱۹ بازديد

نمد‌ها در واقع از بافته‌هاي سنتي ايراني هستند كه از پشم تهيه مي شوند و براي تهيه آن‌ها از گره‌هاي بافندگي استفاده نمي شود بلكه پشم‌ها در طي فرآيندي به كمك رطوبت،‌ حرارت و فشار در هم فرو مي روند و بافتي يكدست پيدا مي كنند. تهيه نمد‌ها در استان‌هاي مختلف با كيفيت‌هاي متفاوتي توليد مي شود و بسته به ميزان فشار آن بافت‌هاي متفاوتي ايجاد مي شود. براي بافت نمد به اندازه يك قالي پشم استفاده مي شود اما چون روش تهيه آن در مقايسه با قالي ساده‌‌تر است و در كمتر از يك روز آماده مي شود از نظر هزينه بسيار ارزان‌‌تر خواهد بود. نمد‌ها در صنعت نساجي نيز استفاده زيادي دارند و توليد انبوه آن به عنوان پارچه نمدي كه با نام فرانسوي فوتر نيز شناخته شده، عرضه مي شوند. امروزه توليد اين پارچه‌ها به صورت سنتي رايج نيست و الياف طبيعي جاي خود را به نمونه‌هاي مصنوعي داده اند.

كاربرد پارچه نمدي

پارچه نمدي در دسته پارچه‌هاي پشمي قرار مي گيرد كه بيشترين كاربرد آن، استفاده براي عروسك سازي است. اين پارچه گرماي زيادي دارد و از نظر وزن هم جزء پارچه‌هاي سبك است. از ويژگي‌هاي قابل توجه آن مي توان به چروك نشدن، جذب خوب رطوبت،‌ دوام زياد و حالت پذيري بالا اشاره كرد. پارچه‌هاي نمدي قابل شست و شو هستند اما بعد از مدتي شكل اوليه خود را از دست مي دهند. آن‌ها به خوبي به وسيله اتو حالت مي پذيرند فقط بايد در هنگام استفاده از اتو، درجه حرارت ملايمي انتخاب شود يا از پارچه اي نخي به عنوان محافظ استفاده شده تا سوختگي در پارچه ايجاد نشود.

بيشترين كارايي اين پارچه‌ها براي وسايل تزئيني است كه به همين دليل از تنوع رنگي بالايي برخوردارند و با تنوعي حدود ۱۴۰ رنگ در بازار عرضه مي شوند و همين طور پارچه‌هاي طرح دار آن نيز در بازار موجود است. پارچه‌هاي نمدي را با ضخامت ۲ ميلي متر براي كار‌هاي ظريف‌‌تر مانند ساخت عروسك، لحاف، كوسن و … به كار مي برند چون انعطاف بيشتري دارند اما نمونه‌هاي ۵ ميلي متري آن كه چندان انعطاف پذير نيستند اما مقاومت بيشتري دارند براي ساخت وسايل سخت‌‌تري مانند زير ليواني‌ها،‌ كيف‌ها،‌ پادري‌ها و … كاربرد دارند.

پارچه نمدي

دوخت پارچه نمدي را مي توانيد به صورت دستي و يا با استفاده از چرخ خياطي انجام دهيد. براي برش اين پارچه‌ها بايد از قيچي‌هاي مخصوصي استفاده كنيد چون اگر قيچي شما به اندازه كافي تيز نباشد حتما برشتان كج مي شود. اين پارچه بعد از برش ريش ريش نمي شوند كه همين موضوع اجازه مي دهد تا دوخت آن‌ها از رو نيز انجام شود اما در مواردي مانند جامدادي‌ها مي توان ابتدا يك تاي كوچك ايجاد كرد و سپس دوخت را انجام داد، همين طور براي دوخت آن‌ها انواع نخ‌هاي معمولي نيز كاربرد دارند اما اگر مي خواهيد قسمتي از دوخت را پنهان كنيد از نخ‌هاي نامرئي استفاده كنيد البته براي دوخت نمد‌هاي ۵ ميلي متري به نخ‌هاي ضخيم‌‌تري احتياج داريد.

وسايل مورد نياز براي كار با انواع پارچه نمدي

شما براي كار با انواع نمد، به وسايلي از جمله سوزن، وسايل برش، الياف، ابزار اندازه گيري، يونوليت، مداد يا ماژيك و ابزار تخصصي كار با نمد مانند اريب زن و … احتياج داريد. هركدام از اين ابزار به طور تخصصي كار با نمد را ساده‌‌تر مي كنند. قيچي،‌ نخ و سوزن از ابزار‌هايي هستند كه در هنگام دوخت و دوز به شما كمك مي كنند البته براي اتصال نمد‌ها به جز استفاده از نخ و سوزن از چسب نيز مي توانيد استفاده كنيد و بعد از اتمام كار مي توانيد با الياف ويسكوز يا پشم شيشه آن‌ها را پر كنيد.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.