انواع مدل فرش گبه و تاريخچه آن

فرش ماشيني ، فرش دستباف ، فرش كاشان

انواع مدل فرش گبه و تاريخچه آن

۲۱ بازديد

تاريخچه فرش گبه

در زمان هاي قديم، انسان هاي اوليه، از پوست حيوانات به عنوان زير انداز استفاده مي كردند ولي به مرور زمان، اين را آموختند كه از پوست حيوانات اهلي، پشم را به دست بياورند و با استفاده از ابزار مورد نياز، اولين گليم فرش را با تار و پودي ساده ببافند. اين گليم در طول ساليان سال به انواع و طرح هاي متفاوتي تقسيم شد كه يكي از آن ها،گبه مي باشد. قالي گبه امروزه به قاليچه خرسك نير معروف است. انواع مدل فرش گبه معمولا در اندازه هاي كوچك و متوسط بافته مي شود. جالب است بدانيد اين قالي هاي زيبا توسط عشاير و قشقايي هاي عزيز بافته مي شود و ساليانه تعداد زيادي از آن ها به دست مسافران مي رسد.

گبه چيست؟

مدل فرش گبه

مدل فرش گبه به اين صورت است كه پرزهاي متفاوتي با ديگر فرش ها دارد. نرمي اين فرش به راحتي حس مي شود و شايد بلندي پرزها در هر رج به يك سانتي متر هم برسد. اولين گبه ها در زمان هاي قديم، بدون طراحي و تركيب رنگ خاصي بافته مي شد و طراحان فرش معمولا از محيط اطراف و پيرامون خود و همچنين طبيعت براي طراحي و بافت فرش الهام مي گرفتند. طراحان فرش با استفاده از طرح هاي ذهني، فرش زيبايي را پياده سازي مي كردند.

مدل فرش گبه

امروزه مدل فرش گبه داراي طرح هاي متنوع و جذابي مي باشند كه آن ها را براي شما معرفي مي كنم:

طرح شير، طرح حوض گبه، طرح گل گبه، طرح گل گبه، طرح ايلاتي، طرح خانه درهم، طرح خشتي يا قابي، طرح درخت، طرح راه راه، طرح كف ساده.

طرح شير يكي از پرطرفدار ترين نوع گبه است و عشايري ها زياد اين نوع فرش را از قديم تا به حال مي بافند. تحقيقات زيادي راجع به اين كه چرا اسم اين فرش را گبه گذاشته اند انجام شد، ولي به نتيجه اي موفق دسترسي پيدا نكردند. در كل مي توان گفت اين فرش به عنوان زير اندازي براي ممانعت از نفوذ سرماي زمين به بدن انسان مي شود. جالب است بدانيد اين فرش از پشم حيوانات اهلي همچون بز و گوسفند بافته مي شود و در فرش هاي سنتيداراي ارزش زيادي مي باشد.

مدل فرش گبه

يكي از ويژگي هاي انتخاب اين فرش، استفاده از رنگ هاي طبيعي و گياهي است. در زمان هاي قديم، گبه را براي مصرف شخصي مي بافتند ولي به مرور زمان به دليل مصرف زياد مردم، به عنوان يكي از صنايع دستي معتبر ايران شناخته شد و به توليد انبوه رسيد. اين فرش را خانم ها در خانه با توجه به سلايق شخصي خود مي بافتند به همين دليل، مي توان گفت براي طراحي فرش از طرح هاي ذهني استفاده مي كردند. اين فرش از رنگ هاي طبيعي سفيد، سياه، بژ و خاكستري بافته مي شود و اين ويژگي باعث مي شود در برابر شستشو و نور آفتاب مقاومت خود را از دست ندهد. بايد بگويم اين فرش هم اكنون در رنگ رزي هاي سنتي و گياهي، با تنوع بسيار وجود دارد.

امروزه اين فرش زيبا و مقاوم از شهر بوشهر به كشور هاي اروپايي صادر مي شود و ارزش اين بافته ها به هفت ميليون دلار مي رسد. به جرات مي توان گفت، يكي ديگر از هنرهاي دستي ايران، در جاي جاي دنيا صادر مي شود و اين انگيزه اي براي بافندگان و افتخاري براي مردم ايران است. شما مي توانيد از سايت فروشگاه فرش مرداس ، انواعفرش هاي مدرن و سنتي را مشاهده و با قيمت هايي استثنايي، به صورت آنلاين تهيه كنيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.