اهميت نور طبيعي نور طبيعي در دكوراسيون خانه ايراني

فرش ماشيني ، فرش دستباف ، فرش كاشان

اهميت نور طبيعي نور طبيعي در دكوراسيون خانه ايراني

۲۱ بازديد

چيزي كه در دكوراسيون امروزي بيشتر مورد توجه قرار مي گيرد ظاهر شيك،‌ امكانات مدرن و بهينه بودن فضا است. اما نكته اي كه گاهي ممكن است از چشم طراحان داخلي خانه پنهان بماند توجه به روحيات و احساسات افراد است كه در نگاه اول ممكن است كاملا بي ربط و بي اهميت به نظر برسد ولي نبايد فراموش كرد كه هر كاري كه براي خانه خود انجام مي دهيم در جهت رفاه و آسايشمان است پس اصلي‌ترين بخش دكوراسيون خانه ايراني ، يعني توجه به خواسته‌ها و نيازهايمان را نبايد ناديده بگيريم.

ساختمان‌هاي امروزي؛ يا خانه‌هايي كاملا روشن هستند كه به خوبي از نور طبيعي بهره برده اند و يا خانه‌هايي هستند كه نور طبيعي كمي دارند و بيشتر از نورهاي مصنوعي استفاده مي كنند. زندگي كردن در چنين خانه‌هايي به مرور زمان‌ باعث افسردگي، عصبي شدن و كلافگي مي شود. حتما شما هم تجربه كرده ايد كه وقتي به خانه‌هاي قديمي و سنتي مي رويد،‌ حال خوبي داريد و احساس آرامش مي كنيد كه اين موضوع نقش اساسي نور طبيعي را نشان مي دهد. چيزي كه انتظار مي رود بيشتر مورد توجه طراحان خانه قرار بگيرد استفاده از نورپردازي طبيعي و توجه بيشتر به آن است.

جهت قرار گرفتن خانه‌ها و نقش آن در ورود نور

از گذشته تا به امروز، يكي از اصلي ترين ركن‌هاي دكوراسيون خانه ايراني ، وجود نور طبيعي يا به قولي، نورگير بودن خانه است.

  • معمولا خانه‌هايي با اتاق‌هاي رو به شمال از نور مستقيم خورشيد بهره نمي برند و فضاي سردي دارند. اين فضا براي افرادي مانند نقاش‌ها مناسب است چون در اين محيط رنگ‌ها و طيف‌هاي آن حالت واقعي‌تري دارند و تشخيص آن‌ها راحت است.
  • اگر دوست داريد صبح با طلوع خورشيد بيدار شويد بهتر است اتاق‌هاي رو به شرق را انتخاب كنيد. در اين اتاق‌ها با طلوع خورشيد نور مستقيم و زيادي وارد خانه مي شود ولي در طول روز ديگر خبري از نور خورشيد نيست و بايد از نورپردازي مصنوعي كمك بگيريد.
  • اتاق‌هاي رو به غرب معمولا در گرم‌ترين ساعات روز و زماني كه خورشيد در وسط آسمان است بسيار پر نور مي شوند و با گذر زمان از نور آن‌ها كاسته مي شود.
  • اتاق‌هاي رو به جنوب بيشترين حجم از نور طبيعي را دارند. نور و گرماي خورشيد در تمام طول روز در آن‌ها جريان دارد كه البته حجم نور به فصل‌ها و شرايط آب و هوا نيز مربوط مي گردد. بهتر است فضاهايي مانند اتاق نشيمن در اين جهت قرار بگيرند تا هميشه اعضاي خانواده در معرض نور طبيعي باشند. همين طور قرار دادن آشپزخانه‌ها، رو به جنوب بسيار ايده آل است چون براي كاركردن در اين فضا به نور زيادي احتياج است و چه بهتر كه از نور طبيعي استفاده شود.

از نور طبيعي در دكوراسيون خانه ايراني بيشترين بهره را ببريد

دكوراسيون خانه ايراني

استفاده از نور طبيعي در دكوراسيون خانه ايراني تا حد زيادي به خود بناي ساختمان بستگي دارد اما چيدمان شما نيز در اين رابطه بسيار موثر است. نور طبيعي تاثير زيادي در روحيه و خلق و خوي افراد دارد پس سعي كنيد چيدمان وسايل خانه را طوري انجام دهيد كه حداكثر استفاده از نور را داشته باشيد. براي اين نوع چيدمان دقت كنيد تا اشياي بزرگ مانند كمد‌ها، بوفه‌ها و … در جهتي قرار نداشته باشند تا مانع ورود نور طبيعي شوند. همين طور براي فضاي اتاق خواب‌ها بهترين چيدمان؛ قرار دادن تخت و يا ميز كار در كنار پنجره است كه بيشترين نور را دريافت مي كند و در اين صورت شما براي مطالعه ديگر به نور زيادي نياز نداريد و نور مورد نيازتان از طريق پنجره تامين مي شود هرچند اين موضوع به جهت قرار گرفتن اتاق شما نيز بستگي دارد.

در نور پردازي طبيعي بايد دقت كنيد تا اجسام پشت به نور قرار نگيرند كه بيشتر از حد معمول ايجاد سايه كنند و باعث تاريك شدن فضا شوند. همين طور بهتر است از پرده‌هاي ضخيم استفاده نكنيد تا نور به خوبي در خانه نفوذ كند و يا در ساعاتي پرده‌ها را كنار بزنيد و پنجره را باز كنيد. با اين كار هم حال و هواي خانه عوض مي شود و هم جريان هواي تازه وارد مي شود كه اين موضوع در سلامت روحيه شما اثر به سزايي دارد.  

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.